נתוני מכירת הרכבים החדשים במחצית הראשונה של 2024 קובעים באופן חד משמעי: ציבור גדול של נהגים בישראל מעדיפים רכבים חשמליים. ואם לדייק, אחד מכל ארבעה רכבים חדשים שנמכרו מתחילת השנה הוא חשמלי.
מסתבר שמינואר עד יולי 2024 עלו על הכבישים 155,145 רכבים, מתוכם 39,236 רכבים חשמליים, שהם 25 אחוז מכלל הרכבים. מדובר בעלייה משמעותית משנת 2023 – אז מספרם עמד על כ-18 אחוז.
הרכבים החשמליים וההיברדיים הם העתיד ולאור זאת מורי נהיגה רבים עברו ללמד עליהם. אחד מהם הוא ויקטור תמם, 42, מבאר יעקב, נשוי לזהבית ואב לשתי בנות (שירה ואושר).
"כבר עכשיו בני נוער שלומדים נהיגה נדרשים להתאים את עצמם לטכנולוגיה העתידית", הוא אומר. "מספר כלי הרכב החשמליים עולה בהדרגה משנה לשנה וברור שבעוד מספר שנים מספרם יהיה משמעותי וגדול יותר".
לפני הכל מחנך
לא מכבר הנחה משרד התחבורה את מורי הנהיגה ללמד את התלמידים על ההבדלים בין רכב היברידי, רכב היברידי נטען ורכב חשמלי. המורים חויבו להסביר לתלמידים על שיטות ההנעה השונות ואיך פועלות המערכות.
בתוכנית הלימודים של משרד התחבורה חויבו המורים להסביר על אופי הנהיגה השונה ברכב חשמלי, שיש לו כוח מנוע גבוה מאשר רכב רגיל והדבר משפיע על זינוק הרכב בתחילת נסיעה ועל ההאצה הגבוה שלו.
ויקטור, כמורה נהיגה, תוכל לספר על ההבדלים בין נהיגה ברכב ידני, רכב אוטומט ורכב חשמלי?
"ההבדל המהותי בין רכב ידני לבין רכב אוטומטי זה תיבת ההילוכים, הפעלת המצמד, זינוק בעלייה ועוד. ההתעסקות והמיומנות בהפעלת רכב ידני גבוהה יותר מאשר ברכב אוטומטי, שמשלב הילוך קדמי, אחורי וסרק.
"רכב חשמלי הוא רכב אוטומטי עם טכנולוגיה מאוד מתקדמת שמאפשרת ללומדים, למשל, לקבל תחושת ביטחון גבוהה. הרבה מאוד מצלמות, 360 מעלות מסביב לרכב, מערכות התראה מתקדמות, נהיגה הרבה יותר נינוחה, שקטה מאוד. מעבר לכך, התלמידים והתלמידות מבינים שאחד הדברים הבולטים ברכב חשמלי הוא נושא ההאצה. הרכב מהיר מאוד והנהיגה בו בכל הקשור לפיתוח מהירות, שונה בתכלית מרכבים אחרים".
מה היתרונות הבולטים בלימוד נהיגה ברכב חשמלי?
"חשוב להבין שאנחנו לומדים מהעבר ומלמדים את העתיד. אנחנו רואים מגמה בינלאומית, העולם הולך לשם. מדינות רבות קיבלו החלטה שעד שנת 2030 הן יפסיקו לייצר רכבי בנזין. אני רוצה להכין את התלמידים שלי לעתיד, כדי שיהיה להם יותר קל".
בשיעור הראשון, איזה עצות וטיפים אתה נותן לתלמידים?
"העצה הכי טובה שאני נותן לתלמידים כבר בדקה הראשונה היא שלעשות רישיון זה לא רק ללמוד, לעבור טסט ולקבל את כרטיס הפלסטיק, כלומר הרישיון. ממש לא. המטרה שלי היא להגיע ליעד, לאפשר לתלמידים לקבל את הרישיון, אבל יש מעבר לזה והוא החשוב בעיני: לחזור הביתה בשלום.
"הכביש הוא מקום מאוד מורכב: מסוכן, לא סטרילי, יש הרבה מאוד אנשים, נהגים והולכי רגל, שעוברים על החוק, ומטרת העל שלי היא שהתלמידים שאני מלמד יחזרו הביתה בשלום. בתהליך לימוד הנהיגה הדגש אצלי הוא לימודוערכים. לפני הכל אני מחנך".
למען הלוחמים הגיבורים
לאחרונה החליט משרד התחבורה להפחית את מספר שיעורי הנהיגה מ-28 ל-22. האם אתה חושב שזה צעד נכון?
"אני חושב שזו החלטה לא נכונה. כיום מספר תאונות הדרכים בישראל נמצא בעלייה. בממוצע כ-350 אנשים נהרגים מדי שנה בתאונות. אם אלה הנתונים אחרי שתלמיד או תלמידה למדו רק 28 שיעורים, אני לא רוצה לחשוב מה יקרה אם זה מספר השיעורים יירד.
"אתן דוגמא. יש משימות שונות בתהליך הלמידה. נניח, התמודדות עם החלקה על הכביש כתוצאה משמנים או נהיגה בחורף. אי אפשר ללמד תלמיד להתמודד עם החלקה כי אין מקום שבו ניתן ללמד את זה. בנוסף, לא ניתן ללמד התמודדות עם נסיעה בגשם או בשלג כי אין מקום שבו ניתן לערוך סימולציה.
"במקום להכניס לשיעורי הנהיגה חובת לימוד לנושאים האלה במגרשים מיוחדים שיוכשרו לשם כך, מבקשים לצמצם את מספר השיעורים. אני לא רואה בזה כל היגיון".
תמם, חדור מוטיבציה, נעים הליכות וסבלני, מלמד נהיגה בראשון לציון, באר יעקב, בית דגן, נס ציונה והסביבה. "מבחינתי, מדובר במקצוע שהוא שליחות", הוא אומר. "ללמד גברים ונשים, נערים ונערות, כיצד לנהוג, איך להימנע מטעויות, לתת להם טיפים לחיים – זו ממש שליחות. ההצלחה שלי – זה רווח למדינה ולחברה. הצלחה במשימה פירושה שיעלו לכבישים נהגים ונהגות יותר סבלניים, יותר קשובים, פחות פזיזים ואני מאמין שזה יפחית את מספר תאונות הדרכים. הרווח כולו יהיה של החברה הישראלית".
לקראת סיום הריאיון תמם מדבר על המצב הביטחוני בארץ ועל המלחמה שנמשכת בכל החזיתות. גם אלו השפיעו על מורה הנהיגה החביב.
הבנתי שלאור המצב הביטחוני, החלטת לצ'פר לוחמים בסדיר ובמילואים שמבקשים ללמוד נהיגה. תוכל להרחיב?
"זה נכון. הלוחמים הגיבורים שלנו, שמאפשרים לכולנו להמשיך בשגרת היום יום, עד כמה שאפשר, ראויים לכל הערכה.
"החלטתי להירתם ולסייע ללוחמים בסדיר ובמילואים שאין להם רישיון נהיגה. אני מעניק להם שיעור מתנה בחינם בשווי 170 שקלים וטסט פנימי בשווי 229 שקלים. זה המעט שאני יכול לעשות למען הגיבורים האלופים והיקרים שלנו. שהשם ישמור עליהם".