דניס צ'רקוב כוכב רשת ותושב בת ים הגיע אתמול (יום ב') לרכבו והופתע לגלות שהודבק על רכבו דף מטעם עיריית בת ים שבו נכתב בין היתר "הודעה על השראת גרוטת רכב ברשות הרבים/רשות יחיד" בצירוף דו"ח חנייה בסה"כ 100 שקל תחת הסעיף "העמיד, החנה, עצר, השאיר רכב המוצע למכירה, שרישיונו פקע.
דניס, שבבעלותו רכב מיצובישי ישן משנת 1996 אך מתוחזק היטב, הופתע לגלות כי הפקח קיפל והסתיר את שמו בדו"ח. לדבריו, הרכב שלו חנה כחוק במדרכה המסומנת בכחול-לבן, ויש לו תו חנייה כתושב בת ים. "אני מרגיש שעיריית בת ים, ובפרט הפקחים, לא מפעילים שיקול דעת מינימלי ומתרכזים בהענקת דוחות לתושבים", אמר דניס. "הרכב שלי הוא אולי ישן, אבל הוא בטח לא גרוטאה".
בהמשך, דניס הדגיש את ההכרה הציבורית הרחבה שהרכב שלו זוכה לה בזכות סדרת הסרטונים שהפיק הנקראת סופר לנסר. "הרבה תושבים בבת ים ובישראל מכירים את הרכב שלי מסדרת הסרטונים שאני עושה. הרכב שלי אולי ישן, אבל הוא בטח לא גרוטאה. אני מטפל בו היטב, עושה לו טיפולים שוטפים במוסך, ודואג לניקיון שלו. רק ביום שישי האחרון ביקרתי בשטיפת רכבים ושטפתי אותו, והוא אפילו נסע ביום שקדם לדו"ח."
דניס הוסיף כי אם נבחן את החוק באופן טכני, ייתכן והדו"ח מוצדק מכיוון שתוקף הטסט של רכבו פקע. "עשיתי טיפול לרכב במוסך לפני שבוע, כי התכוונתי לעשות טסט חדש. אבל אני בטוח שיש מאות רכבים בעיר שתוקף רישיונם פקע, ועדיין לא מקבלים דוחות. הסיבה היא כנראה שהרכב שלהם חדש יותר, ולא כמו הרכב שלי משנת 1996."
אך לדעתו של דניס, הבעיה העיקרית כאן היא ההסתרה המכוונת של שם הפקח. "אני בטוח שמדובר בהסתרה מכוונת כדי להקשות על התושבים לערער על הדוחות שהם מקבלים. שמעתי מעוד תושבים בשכונה על מקרים דומים, וגם הם גילו את שם הפקח מוסתר בתוך הדו"ח."
בעקבות המקרה, דניס מתכוון לערער על הדו"ח ולדרוש הסברים מעיריית בת ים. כשנפגש עם סגן ראש העיר, אלי יריב, האחרון הביע תמיהה על התופעה והמליץ לדניס להגיש ערעור. "גם סגן ראש העיר הופתע מהמקרה, והוא בעצמו הציע לי לערער על הדו"ח", סיפר דניס.

אלי יריב מנסה לפענח את שמו של הפקח מהדוח
מבדיקה שערכה מערכת "נטו", התגלה כי הפקח שנתן את הדו"ח לדניס הוא מנחם אלבוחר, והאחראי על "הגרוטאות" בעיריית בת ים הוא עוזי עזר. לדבריו של עוזי, "החוק אומר שמי שאין לו טסט הוא רכב נטוש". עם זאת, הבדיקה שלנו העלתה שהחוק בישראל אומר אחרת: רכב שאין לו טסט והושאר ברשות הרבים במשך יותר מ-30 ימים נחשב לרכב נטוש, ולא לפני כן.
במקרה של דניס צ'רקוב, מדובר ברכב שנסע רק יומיים לפני שקיבל את הדו"ח והחנה אותו לראשונה במקום המדובר. כך שלא ניתן לומר שהרכב עמד נטוש יותר מ-30 ימים. בנוסף, אם היה פיקוח קפדני, היו מסמנים את מיקום הגלגלים של הרכב כדי לוודא שהוא לא זז, אך במקרה של דניס לא נעשה סימון כזה.
לאחר ששוחחנו עם גורמים בכירים בעירייה בנושא, נאמר לנו כי העירייה נוטה להימנע מפעולה יזומה בנושאים שונים עד אשר מתקבלת תלונה רשמית מהתושבים. עם קבלת תלונה, העירייה פועלת במהירות על מנת לטפל בה ולהפחית את מספר התלונות המגיעות מתושבים בזמן קצר.

ההודעה שקיבל צ'רקוב וחזר להדביק על דלתות הכניסה לעירייה
שאלות רבות עולות בעקבות המקרים הללו: האם עיריית בת ים מודעת לתופעה? האם ישנה מדיניות אחידה לגבי חלוקת דוחות לרכבים ישנים? מדוע מסתירים הפקחים את זהותם בדוחות? והאם מופעל שיקול דעת כפי שהומלץ למחלקת הפיקוח?
פנינו לדוברות עיריית בת ים לבקשת תגובה שטרם התקבלה, במידה ותתקבל תגובה מסודרת, נוסיף אותה בהמשך הכתבה.